The student works published here were carried out as part of the annual Masters course (2 semesters) in musicology “Music, politics and society” of the SHS program of the College of Humanities (CdH) of EPFL under the supervision of:
- Constance Frei – Prof. ass. at Faculté des Lettres de l’Université de Lausanne, and lecturer at EPFL CdH
- Grégory Rauber – Assistant to Prof. Frei at Faculté des Lettres de l’Université de Lausanne
This course offers a musicological study of the Montreux Jazz Festival archives kept on the EPFL campus and processed by the Cultural Heritage & Innovation Center (CHC) under the direction of Alain Dufaux. A truly extraordinary event: for the first time in history, the Montreux Jazz Festival archives are open to EPFL students. Besides the musicological objective, this course is also a wonderful opportunity to create links between the different actors of the EPFL, between musicological education and technological innovation around the Montreux Jazz Digital Project. This polyphony has proven to be very fruitful, stimulating and of incredible richness in terms of discoveries and collaborations. We would like to warmly thank Alain Dufaux and Charlotte Graber, scientific assistant at the CHC.
The students from various linguistic and cultural backgrounds were given the task of carrying out musicological research work on a subject of their choice from the documents available in the archives (audio and video recordings, databases, photos, interviews, etc. ). This work reflects the culmination of approx. 180 hours of study spread over the academic year (6 ECTS credits). For the years 2019-2021, the constraints induced by the covid-19 pandemic did not make it easy for students! However, many original themes have been the subject of high quality SHS theses. In an open and participatory research approach, certain works from the lists below have been selected for this online publication, without third-party editorial intervention.
Constance Frei and Grégory Rauber
2021-2022
2020-2021
Sabine Ogier-CollinJean Maillat |
Gorée de Marcus Miller au Montreux Jazz Festival (2013 et 2016) : étude de l’enregistrement de la clarinette basse |
Erik UythovenGuillaume Kohler |
Les boîtes à rythme et le rock au Montreux Jazz Festival : les cas de Blondie, Phil Collins, Herbie Hancock, Prince et Billy Idol |
José Reyes OsorioGrégory KramerThaïs Lindemann |
La valorisation de l’expérience Montreux Jazz Festival par les réseaux sociaux : le cas de l’édition 2020 |
Bérangère ColboisGuillaume Bolik-Coulon |
L’influence du Jazz sur les autres genres musicaux présents au Montreux Jazz Festival : Lang Lang, Herbie Hancock et Deep Purple |
Rida PerretMarie-Aude BardynLaura PrimiceriDana Wolf |
La présence des musiciennes suisses au Montreux Jazz Festival |
Clotilde LemettaisDamien Korber |
Le métal au Montreux Jazz Festival : Watcha (2002) et Gojira (2018) |
Cédric KollerAntoine Crettenand |
In & out : la musique de film et le Montreux Jazz Festival |
Nicolas BählerCosme Jordan |
L’influence des compétitions musicales sur les carrières des vainqueurs : le cas du Montreux Jazz Festival (2013- 2016) |
Victor PitonFrançois Burguet |
Le succès des albums du Montreux Jazz festival à l’international : Bill Evans at the Montreux Jazz Festival (1968) et Swiss Movement (1969) |
Julie ChouvalidzéCédric Fontaine |
Woodkid au Montreux Jazz Festival |
Clémentine Lévy-FidelHannah GelblatAndrea MontantLouis-Nicolas Durand |
Les variations du show entre l’indie rock, le rap et la musique électronique : étude comparée de trois concerts sur la scène du Lab au Montreux Jazz Festival de 2016 |
Timothé DeschampsJoanne Hélène NussbaumVictor MüllerSébastien Weber |
Tour d’horizon de la musique électronique au Montreux Jazz Festival : scénographies à l’Auditorium Stravinski (1993-2015) |
2019-2020
|
Trouver et comprendre les enregistrements absents dans la base de données du Montreux Jazz Festival |
|
In a Sentimental Mood : Reprises libres au Montreux Jazz Festival |
Sylvain Cam
|
La culture celte au Montreux Jazz Festival : étude comparative de la présence et de l’usage d’instruments celtiques |
Frank Dupont
|
Une nouvelle génération d’artistes Jazz au Montreux Jazz Festival : 2015 – 2020 |
Daniel Cup
|
Le rock progressif au Montreux Jazz Festival : comment le genre est-il représenté au MJF ? |
Max Duparc
|
L’électrification des instruments de musique classique : le cas du violon au Montreux Jazz Festival |
Rémi Claude
|
Histoire et utilisation du Fender Rhodes à travers le Montreux Jazz Festival |
Cécile Bettex
|
L’évolution des différentes formations instrumentales accompagnant Miles Davis au Montreux Jazz Festival |
|
PNL et le rap francophone au Montreux Jazz Festival |
|
Montreux Jazz Festival, Techno IN / Techno OFF : le OFF est-il un laboratoire du IN ? |
|
La musique Metal et ses techniques vocales au Montreux Jazz Festival(Master in one semester, autumn 2019) |
Vassili Cruchet
|
Rhapsody in Blue au Montreux Jazz Festival(Master in one semester, autumn 2019) |
2018-2019
Eliane Brechbühl
|
Les femmes artistes au Montreux Jazz Festival : statistiques et études de cas |
Pauline Pradal
|
1991-1993 : les années Quincy Jones au Montreux Jazz Festival |
Guillaume Clément Dupont
|
Emergence du Hip-Hop au Montreux Jazz Festival |
Claire Bourmaud
|
Le Rock Psychédélique au Montreux Jazz Festival |
Tomas Giro
|
Montreux Jazz Festival : programmation gratuite |
Paul Campredon
|
Images et sons : techniques et enjeux d’enregistrement et d’archivage au Montreux Jazz Festival entre 1967 et 1993 |
Charlotte Trottet
|
Les techniques d’enregistrement et d’archivage du Montreux Jazz Festival : de la HD à l’ADN |
Lucas Biotto
|
Feeling Good au Montreux Jazz Festival |
Sabine Uldry
|
40 ans d’affiches du Montreux Jazz Festival : 1967-2006. Qui sont les artistes qui se cachent derrière les affiches ? |
Priscilla Abou Karam
|
Montreux Jazz Festival : analyse des affiches (2006-2018) |
Baptiste Mercier
|
Le synthétiseur au Montreux Jazz Festival |
Cécile Trottet
|
Georgia on my mind sur la scène du Montreux Jazz Festival |
Julien Couyoupetrou
|
Le violoncelle au Montreux Jazz Festival |
Mathieu Ducroux
|
La place du violon sur la scène du Montreux Jazz Festival |
Manuel Stathis
|
Prince at the Montreux Jazz Festival |
David Sanchez
|
Flamenco, Jazz Manouche et leurs déclinaisons au Montreux Jazz Festival |
Adrien Gimonnet
|
Reprises de chansons populaires en version Jazz au Montreux Jazz Festival |
Simon Cerf-Carpentier
|
Montreux Jazz Festival : Phil Collins & la TR808 |